ŻELIWO KANALIZACYJNE
Zalety żeliwa szarego w budownictwie drogowym
![zalety-zeliwa_8](https://kzo.pl/wp-content/uploads/2020/09/zalety-zeliwa_8.jpg)
Brak przenoszenia drgań do podłoża:
Wokół włazu z żeliwa szarego nie powstają mikropęknięcia w jezdni.
![zalety-zeliwa_1](https://kzo.pl/wp-content/uploads/2020/09/zalety-zeliwa_1.jpg)
Wysoki współczynnik tłumienia drgań:
Nie ma konieczności instalowania wkładek elastycznych, które są niezbędne w przypadku żeliwa sferoidalnego.
![zalety-zeliwa_2](https://kzo.pl/wp-content/uploads/2020/09/zalety-zeliwa_2.jpg)
Wysoka odporność na korozję wgłębną:
Grafit płatkowy w żeliwie szarym zapobiega wnikaniu korozji wgłąb.
Brak konieczności malowania wyrobów.
![zalety-zeliwa_3](https://kzo.pl/wp-content/uploads/2020/09/zalety-zeliwa_3.jpg)
Większy ciężar, prosta i pewna konstrukcja:
Brak konieczności stosowania dodatkowych elementów (zatrzasków) zabezpieczających przed podrywaniem pokryw.
Dłuższy okres eksploatacji.
![zalety-zeliwa_7](https://kzo.pl/wp-content/uploads/2020/09/zalety-zeliwa_7.jpg)
Dłuższy okres eksploatacji:
Dzięki prostej i pewnej konstrukcji.
![zalety-zeliwa_6](https://kzo.pl/wp-content/uploads/2020/09/zalety-zeliwa_6.jpg)
Niski poziom hałasu:
Dzięki wysokiemu współczynnikowi tłumienia drgań.
![zalety-zeliwa_5](https://kzo.pl/wp-content/uploads/2020/09/zalety-zeliwa_5.jpg)
Wyższy współczynnik przewodnictwa cieplnego:
Lepsze i równomierniejsze odprowadzanie ciepła do nawierzchni wokół włazu.
Zapobiega pękaniu i odkształcaniu.
![zalety-zeliwa_4](https://kzo.pl/wp-content/uploads/2020/09/zalety-zeliwa_4.jpg)
Najwyższa trwałość:
Zalety żeliwa szarego powodują, iż jest zalecane na drogi o dużym natężeniu ruchu.
Podział wyrobów KZO ze względu na natężenie ruchu na drodze, na której są montowane!
Klasy wytrzymałości wyrobów A, B, C, D, E, F dzielą włazy i wpusty pod względem nacisku, jakiemu mogą być one poddane po zamontowaniu na drodze. Ze względu na zróżnicowane warunki drogowe, w jakich użytkowane są wyroby w klasie D400, KZO S.A. wprowadziło ich dodatkowy podział na 2 grupy ze względu na poziom intensywności ruchu na drodze, na której zostaną użyte:
RI – Ruch intensywny
RŚ – Ruch średni
Powyższe oznaczenia znajdą Państwo w katalogu i kartach katalogowych w tabelach z wyrobami w klasie D400. Dobór odpowiedniej klasy produktu leży w gestii jednostek projektowych i zamawiającego oraz zależy od specyfiki drogi. W przypadku wątpliwości co do odpowiedniej klasy wyrobu, należy zastosować klasę wyższą. Podobnie w przypadku wątpliwości co do określenia intensywności ruchu na jezdniach, w których montowane będą zwieńczenia, należy dobierać włazy/wpusty przeznaczone dla ruchu intensywnego.